Thursday 28 March 2019

Penyakit Jantung Turut Menyerang Orang Muda




Penyakit jantung dah jadi salah satu penyakit utama menyebabkan kematian di Negara Malaysia ini bukan sahaja menyerang individu berumur 60 tahun ke atas, tetapi juga seawal usia 20 tahun.

Mengikut Rekod Institut Jantung Negara (IJN)  terdapat pesakit yang berumur 21 tahun telah menerima rawatan pembedahan pintasan koronori.

Kajian Kementerian Kesihatan pula 
Mendapati kadar umur pesakit jantung di negara Malaysia adalah lebih muda berbanding negara-negara lain.

Menurut kajian itu lagi, walaupun penyakit kardiovaskular mula di kesan pada usia agak lanjut, tetapi prosesnya bermula pada usia awal lagi.

Masalah utama gejala ini adalah berpunca daripada
1. Cara pemakanan yang kurang sihat
2. Keturunan
3. Kurang melakukan aktiviti fizikal (contoh aktiviti fizikal seperti  banyakkan berjalan, gunakan tangga elak guna lif, jangan guna eskelator atau lorong bergerak yang ada di lapangan terbang dan letak atau parking kereta jauh daripada tempat yang dituju)

Selain penyakit jantung, 2 lagi penyakit maut di Negara Malaysia ini ialah kanser dan strok yang melibatkan golongan produktif(wanita) di antara umur 49 hingga 60 tahun.

Secara purata, umur individu yang mati akibat serangan jantung, di negara ini adalah dalam lingkungan umur 57 tahun dan bagi strok umur 59tahun.

sumber:  keratan Akhbar, tulisan oleh Meran Abu Bakar.

Jadi, mulai hari ini jaga jantung kita supaya sihat, dapat berdegup dengan baik dan dapat bawa oksigen ke seluruh badan dengan baik dengan
1. Makan secara sihat
2. Senaman secara rutin (3x seminggu)
3. Amalkan ambil suplemen "minyak omega-3" dari omega guard shaklee.

Che yah | Shaklee Perlis

http://Wasap.my/60193039690

No comments:

Post a Comment