Saturday 21 June 2014

Kenapa Kita Perlukan suplemen???

Kenapa Kita Perlu Makan Suplemen???

teks: Noriah Si Bunga Tulip

Alah buat apa nak makan suplemen suplemen bagai ni...I sihat apa lg...I makan cukup jer nutrisi..nasi ada karbohidrat..ayam & daging ada protein & lemak..sayur &buah...ada vitamin & mineral...haaa..cukuplah tu..

wot..wottt...betul ke u makan cukup...nutrisi?...cer check balik...makanan zaman sekarang x sama macam zaman dulu....mak ayah kita dulu2..tanam sayur & pokok buah-buahan sendiri...guna baja organik lg..tahi ayam..ayam plak bela sendiri ayam kampung..lembu pun bela sendiri bg makan rumput2 segar .no wonderlah mereka punya tahap kesihatan tip top...jarang sakit..mana ada diabetes, darah tinggi & jantung....pastu makan ulam ulaman kutip belakang umah jer...patutlah mereka awet muda...masih kuat & cergas...

tapi, zaman sekarng..ada lagi ke mcm tu?..xder kan?...semuanya beli kat kedai...pastu sayur & buah-buahan ditanam guna racun serangga & baja kimia...guna teknik GMO (di ubah secara genetik) dah x tulen dah..ayam & lembu bg makan dedak...cucuk suntikan hormon bagi cepat besar...cepat boleh jual...pastu kita makan...lama2 sakit datang...strok,jantung,darah tinggi,kanser, kencing manis, sakit sendi & macam penyakit ada...sebabnya bahan kimia terkumpul dalam badan..jadi toksid, kolesterol tinggi, lemak berkumpul..xboleh keluar sebab..

kurangnya vitamin2 &mineral masuk dalam badan kita untuk menjalankan kerja biology dalam badan kita supaya prosesnya menjadi lancar dalam penghasilan tenaga, pergerakan otot & aliran saraf. kebanyakan nutrien dalam pemakanan kita hari ini banyak termusnah semasa pemprosesan makanan berlaku.Contoh, masak terlalu lama. Jadi yang masuk dalam badan kita mungkin dah tiada vitamin & mineral.sebab itu kita sangat2 perlukan suplemen hari ini..

Antara sebab-sebab lain:

1. Kita sering terdedah dengan pencemaran alam sekitar dan radikal bebas yang menjejaskan kesihatan badan

2.Badan kita memerlukan dos yg lebih tinggi bagi sesetengsh nutrien. hakikatnya banyak nutrien boleh didapati dari suplemen

3.Mengamalkam gaya hidup tidak sihat seperti kurang bersenam atau bersukan & merokok.

4.Rutin harian masyarakat sekarang yang tidak amalkan diet pemakanan yg seimbang (ada yg amik nasi & lauk sahaja tanpa amik buah &sayur-sayuran)

Nak pilih suplemen pun kena pilih betul2...berlambak suplemen di kedai-kedai farmasi di luar sana yang sintetik/tiruan...jika pilih suplemen yang sintetik juga boleh memudhoratkan kesihatan...ibaratnya"keluar dari mulut buaya..masuk pulak mulut singa"...maksudnya..kita nak pilih gaya hidup yang sihat dengan pengambilan suplemen untuk melengkapkan nutrisi harian kita..tetapi kerana kita salah pilih..badan kita pun jadi sakit jugak walaupun sudah amalkan suplemen dalam kehidupan harian.Bahayakan???

Jadi, kesimpulannya..buatlah pilihan yang bijak..saya sudah mengamalkan suplemen shaklee sejak zaman belajar di universiti lagi...saya yakin dengan supplemen shaklee kerana suplemen shaklee sahaja yang memberi jaminan bahawa ianya sentiasa selamat, sentiasa berkesan & yang paling penting sentiasa semulajadi bukan sintetik.

jika anda juga berminat ingin mengetahui lebih lanjut tentang suplemen-suplemen shaklee saya sangat berbesar hati untuk berkongsi tentang kebaikannya dengan anda :-) we share, we care :-)

boleh hubungi saya Noriah si Bunga Tulip  melalui call/sms/wasap/wechat di no: 019-3039690


No comments:

Post a Comment