Monday, 16 June 2014

Cara memelihara vitamin & mineral dalam makanan

Vitamin dan mineral yang ada dalam sumber makanan,tumbuh-tumbuhan ,sayur-sayuran & buah-buahan adalah sangat mudah dari segi penyimpanan dan penyediaan

Di sini saya nak kongsikan tips2 cara untuk memelihara nutrien2 makanan tersebut

Banyak sumber2 vitamin akan mudah rosak dari segi penyediaan atau masakan
Oleh itu kita kena tahu tip2 atau cara2 mudah untuk memelihara nutrien2 tersebut:

1.jika kita beli buah atau sayur..belilah dalam jumlah yg sedikit dan kerap..simpan di tempat yg sejuk dan makan dlm tempoh beberapa hari  saja..ini dapat mengekalkan khasiat buah dan sayur tersebut

2.  jika kita beli susu didalam botol ...cth mcm beli susu dari penjual2 lembu direct tu..jgn bagi mereka letak kat pintu tangga tu...ini boleh menyebabkan vitamin B2 termusnah oleh cahaya matahari

Sama jgk dengan susu kotak.itu pun kalau dah bukak..berapa hari sahaja tahan..kalau tak habiskan ia akan basi.


3. jika kita masak sayur...jangan masak lama2..nak tahu tahap yg patut masak...masa makan sayur tu masih rasa   Keruk-keruk lagi..cara sesuai dan digalakkan adalah steam dan atau yg lambung2 mcm ala2 chef2 tu..

Pastu, bila.masak sayur, tutup dgn penutup juga.Tutup, dan tutup api.
Ia akan masak sendiri.

Klau kita rebus pulak guna air yg minimun je...cth sayur rebus tu mcm masak sup sayur dan tomyam tu la..sbb tu sayur kena bubuh last sekali

4. jangan sesekali kita potong sayur pastu biar terdedah lama2...selalu kan? kita buat mcm ni....potong sayur..kupas bawang...goreng ikan...buat yg asas...pastu kejap lg senang nk masak...saya pun buat mcm ni...

ha lagi satu tak boleh bubuh soda bikarbonat...konon2 nk bagi sayur nampak hijau....yang ni boleh rosakkan vit c dlm sayur tu

Sayur atau bahan masakan x boleh dedah lama2

Ade saya tgk..potong sayur siap2 simpan dlm peti ais...itu tak bagus jugak
Tak perlu dah buat mcm tu..kita makan sayur tapi sayur tu dah tak ada khasiat rupanya๐Ÿ˜Š

Sbb tu kita rasa kita makan sayur banyak tapi mcm tak ada kesan pun ke atas badan kita

Info: utk sayur..rendam dulu sbelum bersihkan...barulah dipotong..tetapi jangan potong dahulu sebelum dibersihkan...ini kerana keadaan tersebut boleh menyebabkan kehilangan vitamin n mineral

potong sayur  atau buah tu besar-besar dan jangan buang kulit buah tu...sbb kat situ pun ada vitamin

5. Jika rebus ayam atau daging, air rebusan tu... boleh diguna balik..sbb ada khasiat lagi kat situ

Ade kawan2 saya buat stok ayam dan daging...simpan untuk buat masakan lain. Lebih baik dari kita beli kiub ayam tu knor tu๐Ÿ˜Š

6. adalah digalakkan selepas masak terus makan sbb apa yer?

selepas siap memasak, cubalah untuk terus memakannya kerana menyimpan makanan panas akan memusnahkan vitamin2. Makanan yang dibiarkan 15 minit akan menghilangkan 25% vitamin C, manakala makanan yang disimpan 90 minit contohnya di kantin akan kehilangan 75% vitamin2.

Vitamin merajuk dan Terus larikkk ๐Ÿƒ menghilangkan diri

Sebab tu lepas masak terus makan jangan tunggu makanan kita tu dah sejuk baru nak makan

Jadi,sebagai kesimpulan, sebenarnya kita mkn makanan yg dah hilang khasiat.
Bila dah tahu kita kekurangan sumber vitamin dan mineral...caranya...TOP UP dengan suplemem....Suplemen apa???๐Ÿ˜Š

Shakleeee๐Ÿ˜„๐Ÿ˜„๐Ÿ˜„...betullah 100% organik/semulajadi/natural

Kalau anda berminat nak beli atau ingin bertanya tentang produk2 suplemen shaklee ini, sila telefon atau whatsapp saya Noriah Ibrahim 019-3039690๐Ÿ˜Š

Terima kasih๐Ÿ˜Š



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...